Tämä essee sivuaa esim. YO-kysymystä k2018, t. 3: "Mistä Euroopan unionin budjetti muodostuu, ja miten sen avulla vaikutetaan Euroopan eri alueiden rakenteelliseen kehitykseen?"
Euroopan unionin budjetti muodostuu Unionin tuloista ja menoista. Budjetista päättävät nykyisin Euroopan parlamentti ja ministerineuvosto Euroopan komission ehdotuksesta. Euroopan unionin kokonaisbudjetti on vuonna 2014 noin 135,5 miljardia euroa, eli noin prosentti koko EU:n bruttokansantuotteesta. Euroopan unionin tuloista suurin osa tulee nykyään jäsenvaltioiden bruttokansantulostaan maksamista maksuista, ja suurin osa tuloista menee kestävän kasvun ja kehityksen rahoittamiseen.
Euroopan
unionin tulot muodostuvat pääasiassa jäsenmaiden maksamista niin kutsutuista
perinteisistä omista varoista, osuudesta jäsenmaiden bruttokansan- ja arvonlisäverotuloista
sekä muista tuloista. Perinteisillä omilla varoilla tarkoitetaan vuodesta 1970
asti kerättyjä tulli-, maatalous-, sokeri- ja isoglukoosimaksuja. Vuonna 2014 nämä maksut kattoivat noin 11 % EU:n kaikista tuloista. Jäsenmaiden
arvonlisäverosta Euroopan unioni on saanut vuodesta 1979 lähtien noin prosentin
siivun ja nykyisin näiden maksujen osuus on 12 % Unionin kokonaistuloista.
Näillä maksuilla oli ennen suurempi rooli Euroopan unionin budjetissa, mutta
nykyisin valtaosa, eli noin 69 %, kaikista Unionin tuloista tulee jäsenmaiden
bruttokansantulostaan maksamista maksuista. Loput, eli noin 8 %, Euroopan
unionin tuloista tulee sekalaisista lähteistä, kuten EU:n työntekijöiden
palkastaan maksamista veroista ja yrityksille määrätyistä sakoista. Tulorakenne
on pysynyt viime vuodet suurin piirtein samanlaisena, mutta Euroopan
parlamentti suunnittelee parhaillaan uudistusta, jossa bruttokansantuloon
perustuvia maksuja vähennettäisiin huomattavasti ja ne korvattaisiin omilla
varoilla. Tämän takia on todennäköistä, että tulojen muodostuminen tulee
lähitulevaisuudessa muuttumaan tästä merkittävästi.
Ennen
Lissabonin sopimusta Euroopan unionin menot jaettiin pakollisiin ja
ei-pakollisiin menoihin. Tuolloin pakollisten, eli EU:n perussopimuksissa
määrättyjen, menojen suunnittelusta päätti ministerineuvosto, ei-pakollisten
menojen Euroopan parlamentti. Lissabonin sopimuksen myötä jaottelu kuitenkin
poistettiin ja nykyisin ministerineuvosto ja parlamentti sopivat budjetista
yhdessä. Budjetista tehdään 5-7 vuoden aikajaksolle niin kutsuttu rahoituskehys
(budjettikehys), jossa sovitaan alustavasti Unionin menoista kyseiselle
ajanjaksolle. Rahoituskehyksen pohjalta luodaan vielä joka vuosi erikseen
vuotuinen talousarvio. Nykyisessä, vuosille 2014–20 suunnatussa
rahoituskehyksessä Unionin budjetista 47 % on varattu kestävään kasvuun ja
kehitykseen, 38,9 % luonnonvarojen suojeluun ja hoitoon, 6,1 % EU:n
maailmanlaajuiseen toimintaan, 6,4 % EU:n hallinnollisiin kuluihin ja 1,6 %
kansalaisoikeuksien kehittämiseen. Vuonna 2014 Euroopan unionin budjettiin
merkityt kokonaismenot ovat noin 135,5 miljardia euroa (vertailun vuoksi Suomen valtion kokonaismenot samana vuonna noin 53,9 miljardia).
Lähteet
- Forum:
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni. Otava, 2007.
- Unionin
tulot ja menot. Euroopan parlamentti. <http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/fi/displayFtu.html?ftuId=FTU_1.5.1.html> Viitattu 26.11.2015.
- EU:n
talousarvio. Eurooppatiedotus. <http://eurooppatiedotus.fi/Public/default.aspx?contentid=92787#.U3JUfPl_tAA> Viitattu 13.5.2014.
- Julkinen talous. Tilastokeskus <https://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_valtiontalous.html> Viitattu 6.7.2014.
(Päivitetty marraskuussa 2015)
Hyvä sivusto YH 3 koetta varten
VastaaPoista