(Lisätietoja liittymisestä Euroopan unioniin)
Turkin liittymisestä Euroopan unioniin on kiistelty jo pitkälle toistakymmentä vuotta. Turkki hyväksyttiin Euroopan unionin viralliseksi hakijamaaksi vuonna 1999, mutta hakuprosessi on edennyt hyvin verkkaisesti. Huhtikuuhun 2013 mennessä EU ja Turkki olivat päässeet sopuun vasta kahdesta neuvotteluluvusta, kun lukuja on yhteensä 35. Turkki eroaa merkittävästi vanhoista EU-jäsenvaltioista, eikä se ole enää viime aikoina yrittänyt sopeuttaa omaa yhteiskuntaansa Euroopan unionin vaatimaan suuntaan. EU:n kannatus myös Turkin sisällä on nykyään vähäistä. Tämän takia Turkin liittymistä Euroopan unioniin lähivuosina pidetäänkin yleisesti hyvin epätodennäköisenä.
Turkin liittymisestä Euroopan unioniin on kiistelty jo pitkälle toistakymmentä vuotta. Turkki hyväksyttiin Euroopan unionin viralliseksi hakijamaaksi vuonna 1999, mutta hakuprosessi on edennyt hyvin verkkaisesti. Huhtikuuhun 2013 mennessä EU ja Turkki olivat päässeet sopuun vasta kahdesta neuvotteluluvusta, kun lukuja on yhteensä 35. Turkki eroaa merkittävästi vanhoista EU-jäsenvaltioista, eikä se ole enää viime aikoina yrittänyt sopeuttaa omaa yhteiskuntaansa Euroopan unionin vaatimaan suuntaan. EU:n kannatus myös Turkin sisällä on nykyään vähäistä. Tämän takia Turkin liittymistä Euroopan unioniin lähivuosina pidetäänkin yleisesti hyvin epätodennäköisenä.
Turkin mahdollisesta liittymisestä puhuttaessa nostetaan usein
ensimmäisenä esiin Turkin sijainti. Turkki sijaitsee Euroopan ja Lähi-idän
välissä, minkä takia sillä on tärkeä rooli lännen ja Lähi-idän maiden välisissä
suhteissa. Turkki on NATO-maa ja Yhdysvallat on jo pitkään ollut sen tärkeä
liittolainen, minkä takia Yhdysvallat onkin tukenut Turkin pyrkimyksiä päästä
Euroopan unioniin. Vuonna 2011 alkaneen Syyrian sisällissodan jälkeen myös EU
on tiivistänyt yhteistyötään Turkin kanssa, sillä Syyrian rajanaapurina Turkki
on ottanut vastaan paljon syyrialaisia pakolaisia, mikä vaikuttaa osaltaan myös
EU:n alueelle pyrkivien pakolaisten määrään.
Myös Turkin islamilainen kulttuuri on herättänyt joissakin
tahoissa vastustusta. Euroopan unionin kaikissa nykyisissä jäsenvaltioissa on
kristittyjen selkeä enemmistö, mutta Turkissa 99 % maan väestöstä on
virallisesti muslimeja. Turkin suurin puolue on tällä hetkellä konservatiivista
islamia kannattava oikeus ja kehitys -puolue, jonka ajama konservatiivinen
politiikka on viime aikoina herättänyt vahvaa vastustusta vapaamielisemmissä
turkkilaisissa. Turkissa on virallisesti uskonnonvapaus, mutta käytännössä
valtio kohtelee tiettyjä uskonnollisia vähemmistöjä huomattavasti muslimeja
huonommin.
Turkkia ei voida tällä hetkellä pitää oikeusvaltiona, mikä
on yksi Euroopan unionin perusperiaatteista. Euroopan komissio onkin kehottanut
Turkkia kiinnittämään enemmän huomiota kansalaisten perusoikeuksien ja
lehdistönvapauden toteutumiseksi, joista viimeksi mainittu on herättänyt viime
aikoina erityistä huomiota maailmalla. Ihmisoikeuksien toteutumista valvovan
Freedom Housen mukaan Turkin hallitus on esimerkiksi pakottanut kymmeniä
hallituksen toimintaa Gezi-puiston mielenosoituksissa, joissa poliisi vastasi
väkivaltaisesti hallitusta kritisoineisiin mielenosoituksiin, kritisoineita toimittajia
eroamaan tehtävistään. Perusoikeuksien ja lehdistönvapauden ohella Euroopassa
ollaan huolestuneita kurdivähemmistön huonosta kohtelusta Turkissa. Turkissa kesällä 2016 tapahtuneen vallankaappausyrityksen jälkeen ihmisoikeustilanne on Turkissa heikentynyt edelleen merkittävästi, kun vallankaappausyritystä seuranneissa puhdistuksissa esimerkiksi yli 120 000 julkisen sektorin työntekijää erotettiin tai pidätettiin viroistaan. Euroopan unioni on tuominnut puhdistukset jyrkästi, mikä on viilentänyt EU:n ja Turkin välisiä suhteita.
Erityisesti Kreikassa on arvosteltu Turkin suhtautumista
Kyproksen tilanteeseen. Tällä hetkellä Kyproksen saari on jaettu kreikkalaisten
asuttamaan Kyproksen tasavaltaan ja turkkilaisten asuttamaan
Pohjois-Kyprokseen. Kyproksen tasavalta on kansainvälisesti tunnustettu valtio
ja Euroopan unionin jäsenmaa, kun taas Pohjois-Kyproksen on tunnustanut pelkästään
Turkki itse. Kumpikin osapuoli on ehdottanut Kyproksen yhdistämistä, mutta
osapuolten näkemykset yhdistämisen ehdoista poikkeavat toisistaan
merkittävästi. Kyproksen kysymyksen ratkaisua on vaikeuttanut myös se, että
Turkki on sulkenut Pohjois-Kyproksen satamat ja lentokentät Kyproksen
tasavallalta. Päästäkseen Euroopan unionin jäseneksi Turkin olisi tunnustettava
Kyproksen tasavallan itsenäisyys ja avattava liikenne jälleen normaalisti.
Vaikka Turkin talous on kasvanut vahvasti viime vuosien aikana,
pidetään sitä hyvin epävakaana. Turkin taloudellinen tilanne on hyvin
riippuvainen ulkomaailmasta. Turkilla on ollut vaikeuksia houkutella ulkomaisia
sijoittajia maahan, eivätkä poliittinen epävakaus ja EU-jäsenyyden karkaaminen
Turkin käsistä ole ainakaan helpottaneet tilannetta. Turkki ei ole Euroopan
unionin painostuksesta huolimatta onnistunut parantamaan taloutensa perusteita.
Turkin talouslainsäädäntö on hyvin löyhää, eikä hallitus ei juurikaan säätele
maan taloutta. Tämän takia harmaa talous on maassa hyvin yleistä.
Myös Euroopan unionin kannatus Turkin sisällä on viime
vuosina vajonnut ja alkuvuodesta 2013 tehdyn kyselyn mukaan enää vain noin joka
kolmas turkkilainen kannatti EU-jäsenyyttä. Turkissa jäsenyyden kannattajien
mielestä maan talous hyötyisi EU-jäsenyydestä, kun taas vastustajien mielestä
Turkki joutuisi luopumaan jäsenyyden myötä liikaa omista tavoistaan.
Lähteet
- Forum: Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni. Otava, 2007.
- Turkin EU-haaveet kuihtuivat. Helsingin sanomat. <http://www.hs.fi/ulkomaat/a1359869497837> Viitattu 19.5.2014.
- Pääministerin puolueelle odotettu voitto Turkin
vaaleissa. Helsingin sanomat. <http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4ministerin+puolueelle+odotettu+voitto+Turkin+vaaleissa/1135266845235> Viitattu 19.5.2014.
- Taas uusi yritys: EU jatkaa jäsenyysneuvotteluja Turkin
kanssa. Suomen kuvalehti. <http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/taas-uusi-yritys-eu-jatkaa-jasenyysneuvotteluja-turkin-kanssa/> Viitattu 19.5.2014.
- Turkey - International Religious Freedom Report 2004.
Yhdysvaltain ulkoministeriö. <http://www.state.gov/j/drl/rls/irf/2004/35489.htm> Viitattu 19.5.2014.
- Turkin EU-jäsenyyden haasteet Kypros ja ihmisoikeudet.
Eurooppatiedotus. <http://eurooppatiedotus.fi/public/default.aspx?contentid=222231&contentlan=1&culture=fi-FI#.U3omcvl_tAA> Viitattu 19.5.2014.
- Democracy in Crisis: Corruption, Media, and Power in
Turkey – Executive summary. Freedom House. <http://www.freedomhouse.org/report/democracy-crisis-corruption-media-and-power-turkey/executive-summary#.U3ozvvl_tAA> Viitattu 19.5.2014.
- Turkin talous kasvaa hämärän rajamailla. Taloussanomat.
<http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201313812&c=mobile&rss=mob> Viitattu 19.5.2014.
- EU-parlamentti vaatii Turkin jäsenyysneuvottelujen jäädyttämistä - "kohtuuttomien sortotoimien loputtava". Helsingin Sanomat. <http://www.hs.fi/ulkomaat/a1479960280079> Viitattu 25.11.2016.
(Päivitetty viimeksi kesäkuussa 2019)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti