(Vaikka tämä essee onkin kirjoitettu jo vuonna 2014, niin sopii se mainiosti syksyn 2015 YO-kirjoitusten kysymyksen 7 - Minkälaisia ehtoja Euroopan unionin jäseneksi liittyvän valtion tulee täyttää? - vastaukseksi)
- - -
Euroopan unioniin liittyminen on vuosia kestävä prosessi. Ennen prosessin alkamista ehdokasvaltion on täytettävä tietyt peruskriteerit, eli niin kutsutut Kööpenhaminan kriteerit, minkä jälkeen valtio jättää hakemuksensa Euroopan unioniin. Jos Euroopan unioni hyväksyy hakemuksen, niin ehdokasvaltio ja EU aloittavat monivaiheiset jäsenyysneuvottelut. Jäsenyysneuvotteluissa EU ja ehdokasvaltio käyvät erikseen neuvottelut kaikista Euroopan unionin lainsäädännön osa-alueista eli luvuista. Kun kaikkia lukuja koskevat neuvottelut on saatu hyväksytysti päätökseen, tehdään ehdokasvaltion liittymisestä liittymissopimusluonnos. Kun kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ratifioineet luonnoksen, tulee ehdokasvaltiosta Unionin täysivaltainen jäsen.
- - -
Euroopan unioniin liittyminen on vuosia kestävä prosessi. Ennen prosessin alkamista ehdokasvaltion on täytettävä tietyt peruskriteerit, eli niin kutsutut Kööpenhaminan kriteerit, minkä jälkeen valtio jättää hakemuksensa Euroopan unioniin. Jos Euroopan unioni hyväksyy hakemuksen, niin ehdokasvaltio ja EU aloittavat monivaiheiset jäsenyysneuvottelut. Jäsenyysneuvotteluissa EU ja ehdokasvaltio käyvät erikseen neuvottelut kaikista Euroopan unionin lainsäädännön osa-alueista eli luvuista. Kun kaikkia lukuja koskevat neuvottelut on saatu hyväksytysti päätökseen, tehdään ehdokasvaltion liittymisestä liittymissopimusluonnos. Kun kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ratifioineet luonnoksen, tulee ehdokasvaltiosta Unionin täysivaltainen jäsen.
Euroopan unionin jäsenvaatimuksista sovittiin vuonna 1993
Kööpenhaminan huippukokouksessa, minkä takia jäsenehdot tunnetaan nimellä
Kööpenhaminan kriteerit. Kööpenhaminan kriteereissä jäsenvaatimukset jaetaan
kolmeen kategoriaan, poliittisiin ja taloudellisiin kriteereihin sekä
EU-säännösten voimaansaattamiseen. Poliittisissa kriteereissä vaaditaan, että
ehdokasvaltio on vakaa ja se noudattaa länsimaisen demokratia- ja oikeusvaltion
periaatteita. Talouden osalta ehdokasvaltiolta taas vaaditaan toimivaa
markkinataloutta, joka kykenee selviämään Euroopan yhteisten sisämarkkinoiden
tuomista haasteista. EU-säännösten voimaansaattamisella taas tarkoitetaan, että
ehdokasvaltio hyväksyy Euroopan unionin tuomat velvoitteet ja kykenee
noudattamaan niitä. Velvoitteissa voidaan kuitenkin tehdä joitakin poikkeuksia,
kuten esimerkiksi Suomen oikeus säilyttää Alkon monopoliasema Euroopan unioniin
liittyessä.
Kun ehdokasvaltio mielestään täyttää Kööpenhaminan
kriteerit, voi se jättää hakemuksensa Euroopan unioniin. Hakemus käsitellään
ministerineuvostossa, jossa sen on saatava yksimielinen hyväksyntä. Tämän
jälkeen Euroopan komissio antaa oman lausuntonsa, jossa se joko tukee tai
vastustaa liittymisneuvottelujen aloittamista ehdokasvaltion kanssa. Jos
komissio tukee liittymisneuvotteluja, antaa se samalla omat suosituksensa
liittymisneuvottelujen aikataulusta ja jäsenyyden ehdoista. Ministerineuvosto
tekee kuitenkin asiasta lopullisen päätöksen komission suositusten pohjalta. Jos
ehdokasmaa pääsee hakemusprosessista läpi, aloittaa se viralliset
jäsenyysneuvottelut Euroopan unionin kanssa.
Jäsenyysneuvottelujen ensimmäisessä vaiheessa, eli
lainsäädännön vertailuvaiheessa, selvitetään, kuinka paljon ehdokasvaltion
lainsäädäntö on ristiriidassa Euroopan unionin lainsäädännön kanssa.
Neuvottelujen toisessa vaiheessa Euroopan komissio suunnittelee kaikista
Euroopan unionin lainsäädännön luvuista (eli osa-alueista) niin kutsutut
arviointiperusteet, jotka ehdokasmaan on täytettävä ennen kutakin lukua
koskevien neuvottelujen aloittamista. Ministerineuvosto tekee
arviointiperusteista lopullisen päätöksen komission ehdotuksen pohjalta. Tämän
jälkeen ministerineuvosto päättää, jälleen komission ehdotuksen pohjalta,
milloin ehdokasmaa on täyttänyt kunkin luvun arviointiperusteet. Tällöin
ehdokasvaltio esittää oman neuvottelukantansa, johon ministerineuvosto vastaa
komission ehdotuksen perusteella niin kutsutun yhteisen kannan, jossa asetetaan
lopulliset vaatimukset luvun hyväksymiseksi. Kun yhteisen kannan ehdot
täyttyvät, ministerineuvosto hyväksyy komission ehdotuksesta uuden yhteisen
kannan, jossa lukua koskevat neuvottelut julistetaan hyväksytyiksi. Liittymisneuvotteluissa
noudatetaan kuitenkin ”mistään ei ole sovittu ennen kuin kaikesta on sovittu” -periaatetta,
eli lukua koskevat neuvottelut voidaan tarpeen vaatiessa avata vielä uudestaan
ennen neuvotteluprosessin päättymistä.
Kun kaikkia lukuja koskevat neuvottelut on saatu päätökseen,
niin neuvottelujen pohjalta luodaan liittymissopimusluonnos. Luonnos menee
ensin Euroopan komission kuultavaksi ja Euroopan parlamentin hyväksyttäväksi,
minkä jälkeen ehdokasvaltion ja kaikkien vanhojen jäsenvaltioiden tulee allekirjoittaa
ja ratifioida sopimus. Allekirjoituksen jälkeen ehdokasvaltiolle annetaan niin
kutsutun aktiivisen tarkkailijavaltion asema. Valtio saa siis kommentoida ja
käyttää puheoikeutta Euroopan unionin päätöksenteossa, mutta sillä ei vielä ole
äänioikeutta. Lopullisesti valtiosta tulee Euroopan unionin täysivaltainen
jäsen, kun kaikki EU-maat ovat ratifioineet sopimuksen.
Lähteet
- Forum: Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni. Otava, 2007.
- Valokeilassa Euroopan unionin politiikka: Laajentuminen
- Tavoitteena eurooppalaisten normien ja arvojen levittäminen yhä
laajemmalle. Euroopan komissio. <http://europa.eu/pol/pdf/flipbook/fi/enlargement_fi.pdf> Viitattu 18.5.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti